Stichting de Koperhorst is een verzorgingshuis met een algemene signatuur en heeft vier woonvormen:
verzorgingshuiswoningen
service- en zorgwoningen
seniorenwoningen
verpleeghuisunit
De Koperhorst doet er alles aan om de cliënten zo goed mogelijk thuis te laten zijn. Dit proberen wij door een prettige sfeer te creëren en een goede verstandhouding tussen de cliënten en de medewerkers.
Inspraak
Om de cliënten zoveel mogelijk te betrekken bij de zaken die hen aangaan, heeft de Koperhorst een cliëntenraad en een menucommissie.
Deze commissies bestaan uit een aantal cliënten, die op hun eigen terrein de belangen van cliënten en andere cliënten behartigt.
De cliëntenraad wordt betrokken bij zaken zoals ze vastgelegd zijn in de wet medezeggenschap cliënten. Hierbij moet u denken aan de samenwerking met de verpleeghuisunit, grote investeringen en andere organisatorische aangelegenheden. Er is gestructureerd overleg met de directeur.
De menucommissie houdt zich bezig met de kwaliteit van de maaltijden en de samenstelling van de menu’s.
De Koperhorst heeft een klachtencommissie en een vertrouwenspersoon voor de Koperhorst - cliënten die hen kan ondersteunen bij het oplossen van een klacht.
Tevens zijn de cliënten, via een bestuurslid in het stichtingsbestuur van de Koperhorst vertegenwoordigd.
Familieparticipatie
Ouderen, die nog niet in een verzorgingshuis wonen, krijgen in veel gevallen hulp van kinderen, buren, vrienden en kennissen. Als men in een verzorgingshuis woont, wil dat echter niet zeggen dat u dan geen hulp van familie en anderen kunt ontvangen. Als verzorgingshuis kunnen wij niet alle taken van familie overnemen. Wij zullen dan ook graag een beroep doen op familie als het gaat om de volgende zaken indien u ze niet meer zelf kunt:
alle inkopen (met uitzondering van de voeding);
begeleiding bij bezoek aan een arts of ziekenhuis;
kleding bijhouden (aanschaffen van nieuwe kleding en herstellen van kleding);
planten verzorgen;
verzorging vogels en vissen en andere huisdieren;
schoonmaken van kasten en koelkast.